9 april 2013 – ADHD en dyslexie overlappen meer in cognitieve problemen die leiden tot ADHD en dyslexie dan gedacht. ADHD en dyslexie zijn waarschijnlijk meer hetzelfde dan verschillend, concludeert promovenda Christien de Jong.
Als voorbeeld noemt De Jong het kunnen stoppen van een behandeling. Dat wordt vooral gezien als een kernprobleem van ADHD, maar blijkt ook bij dyslexie voor te komen.
Atomoxetine
Verder blijkt dat het medicijn atomoxetine vooral werkzaam is bij kinderen die de combinatie van ADHD en dyslexie hebben, niet bij kinderen met alleen ADHD of dyslexie.
Diagnostiek
De Jong adviseert clinici ook te kijken naar andere stoornissen als zij ADHD of dyslexie behandelen, want die worden nu vaak gescheiden van elkaar gediagnosticeerd en behandeld. De andere stoornissen beïnvloeden de effectiviteit van een behandeling.
Verband ADHD en dyslexie
Ongeveer 40 procent van de kinderen met ADHD heeft ook dyslexie, en andersom. Om dit opmerkelijke gegeven beter te begrijpen, onderzocht De Jong of de problemen die leiden tot ADHD of dyslexie wel zo specifiek voor ADHD of dyslexie zijn.
Wanneer ADHD en dyslexie meer overlappen dan gedacht, zou dat betekenen dat er mogelijk ook één behandeling is voor beide stoornissen. De Jong onderzocht daarom of het ADHD-medicijn atomoxetine ook werkzaam is bij dyslexie.
Onderzoek
De Jong vergeleek groepen kinderen met alleen ADHD, aleen dyslexie, zowel ADHD als dyslexie en zonder ADHD of dyslexie. De kinderen deden computertaakjes om te kijken hoe goed ze een handeling konden stoppen of dingen konden onthouden die ze net gezien hadden. Daarnaast onderzocht De Jong hoe goed de kinderen woorden van nepwoorden konden onderscheiden.
Proefschrift
Christien de Jong promoveerde 20 maart op haar proefschrift ‘Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Reading Disorder and Reading Disorder More Alike than Different: The Neurocognitive Underpinnings of their Comorbidity‘ aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Bron: vu.nl
Dit bericht is 37168 keer gelezen.