NVA betrokken bij nieuw onderzoek naar eenzaamheid onder jongeren

Facebooktwitterlinkedinmail

4 november 2024 – De NVA is betrokken bij een nieuw onderzoek dat dit jaar gestart is. Het onderzoek ‘Building 4 Belonging’ richt zich op eenzaamheid onder leerlingen met autisme. Onderzoekers meten het mentale welzijn en de sociale verbondenheid van leerlingen op middelbare scholen, onder andere door gebruik van smartwatches.

Het doel is om schoolgebouwen autismevriendelijker maken, omdat het sociale leven op school zich vaak afspeelt in lawaaierige kantines en drukke gangen. Dit is belangrijk, omdat jongeren met autisme een verhoogde kans hebben op gevoelens van eenzaamheid en schooluitval. Experts, docenten, beleidsmakers en leerlingen werken samen bij dit project.

Hoogleraar Carolien Rieffe van de Universiteit Twente en de Universiteit Leiden leidt het onderzoek. “In dit project onderzoeken we wat scholen kunnen doen om leerlingen met autisme binnen te houden. We gaan leerlingen via een speciale smartwatch volgen bij hun bewegingen in het schoolgebouw”, vertelt Rieffe. “Real-time dus. Zij kunnen dan heel laagdrempelig aangeven hoe ze zich voelen bij een bepaalde ruimte of situatie. We hopen met deze methode op data die te koppelen is aan specifieke plekken binnen een school.”

Dempende akoestiek
Volgens Rieffe komt eenzaamheid onder bepaalde groepen jongeren vooral voor in de tijd tussen de lessen. “In de pauzes, in de schoolgangen, daar gebeurt het. Heb je tijdens zo’n pauze niemand om mee te kletsen? Of overweldigt een drukke ruimte veel te veel? Dat levert gevoelens van eenzaamheid op. Een andere inrichting, met bijvoorbeeld dempende akoestiek of zitjes met hoge rugleuningen voor kleine groepjes, kan al helpen.”

Het projectconsortium kan op grote steun rekenen van scholen en maatschappelijke partners. Ook de beroemde Egyptische architect Magda Mostafa doet mee. Rieffe: “Zij adviseert de Verenigde Naties over autismevriendelijke architectuur waarmee sociale cohesie wordt bevorderd. Erg mooi dat ze meekijkt op dit project.”

Het project is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO) en zal duren tot 2030.

Bron: autisme.nl

Dit bericht is 155 keer gelezen.

Facebooktwitterlinkedinmail