25 oktober 2019 – GGZ-instelling GGNet heeft een patiëntenstop aangekondigd voor mensen die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis. De verzekeraar heeft volgens GGNet te krap ingekocht en de partijen worden het niet eens over bijcontractering.
MIND roept GGNet en Zilveren Kruis op om hun geschil zo snel mogelijk bij te leggen, zodat de patiëntenstop van tafel kan. Als dat niet gebeurt zal MIND de Nederlandse Zorgautoriteit (de NZa) vragen om in grijpen. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders mogen hun conflicten niet over de hoofden van cliënten heen uitvechten en hun zorgplicht verzaken.
Zorgbemiddeling
GGNet maakte de patiëntenstop voor verzekerden van Zilveren Kruis op 21 oktober 2019 bekend. Een uitzondering geldt voor crisisopnamen, gedwongen zorg, basis-GGz en mensen die zich vóór 21 oktober hebben aangemeld. Onder Zilveren Kruis vallen ook de labels Prolife, FBTO, Interpolis, De Friesland, Avero Achmea, One Underwriting Health en Ziezo.
Mensen die slachtoffer zijn van de patiëntenstop kunnen zich bij hun zorgverzekeraar melden voor zorgbemiddeling. De vraag is echter wat Zilveren Kruis daarin kan bieden. GGNet biedt specialistische ggz aan voor onder meer mensen met complexe problematiek. In het werkgebied van GGNet (Achterhoek en omgeving Apeldoorn-Zutphen) zijn niet veel alternatieven en deze regio’s kampen al met forse wachttijden.
Met de patiëntenstop zijn ongetwijfeld grote financiële belangen gemoeid, maar het grootste slachtoffer van het conflict tussen Zilveren Kruis en GGNet is de cliënt. Als de patiëntenstop niet heel snel wordt teruggedraaid, moet de NZa daarom ingrijpen.
Bron: mindplatform.nl
Dit bericht is 2995 keer gelezen.