5 juli 2019 – Heb je last van psychische klachten als overspannenheid, depressie of een concentratiestoornis? Dan kom je meestal in aanraking met je zorgverzekeraar. Voor medicijnen, behandelingen en informatie moet je aankloppen bij de verzekeraar voor overleg of advies.
Psychologische behandelingen zijn steeds vaker nodig. (Jong)volwassenen kunnen de hoge prestatiedruk binnen onze maatschappij bijvoorbeeld niet aan en komen binnen de GGZ terecht. De hoge eisen die we stellen aan onszelf en de wereld om ons heen zorgen voor emotionele druk en soms kom je er zelf even niet meer uit.
Beter voorkomen dan genezen
De zorgverzekeraar wil liever voorkomen dan genezen, dus worden er allerlei initiatieven opgezet om te zorgen dat mensen minder snel klachten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan communicatie rondom het populaire begrip mindfulness. Door op tijd even goed naar je lichaam en geest te luisteren kun je ervoor zorgen dat je minder snel overspannen wordt.
Daarnaast zijn de wachtlijsten ontzettend lang en zijn patiënten, met niet kritieke klachten, in de tussentijd vrijwel volledig op zichzelf aangewezen. In de tussentijd is het dus belangrijk om te kijken wat er binnen je macht ligt om je toch ietsje beter te voelen.
Zorgverzekeraar schiet te hulp
Daar kan de collectieve zorgverzekering dienen als steun en gelukkig zijn er al enkele goede voorbeelden waarop zorgverzekeraars preventieve zorg verlenen en mensen met psychische klachten weer op weg helpen.
Als je hulp nodig hebt of vragen over een behandeling kun je altijd contact opnemen met servicemedewerkers van je zorgverzekeraar. Die denken graag met je mee over vervolgstappen en bieden advies over wat er wel en niet vergoed kan worden. De manier waarop dit gebeurt, is ontzettend belangrijk als je niet lekker in je vel zit.
Praktische oplossingen, groot bereik
Zo zorgen sommige zorgcollectieven bijvoorbeeld voor een online zelfhulpportaal voor mensen die te maken krijgen met psychische klachten en stress. Steeds meer zorgcollectieven zijn overigens bezig met het versterken van hun rol als het gaat om ziektepreventie. Zo worden mensen minder snel ziek.
Zo lanceerde een zorgverzekeraar de mindfulness coach app, die ervoor moet zorgen dat mensen hun rust pakken en een momentje voor zichzelf nemen. Op die manier voorkom je een hoop gedoe pop voorhand. Uiteraard helpt dit niet voldoende voor mensen in een vergevorderd stadium van psychische problematiek.
Maar er is meer dat zorgverzekeraars kunnen doen. Denk bijvoorbeeld ook aan het trainen van klantenservicemedewerksters bij het omgaan van mensen met psychische klachten. Door meer begrip te creëren rondom dit thema, worden patiënten niet extra belast in een moeilijke fase in hun leven.
De collectieve zorgverzekering kan een grote rol spelen in het helpen van hun deelnemers. Samen sta je sterker in de zorg voor elkaar en daar kan het collectief een schoolvoorbeeld voor zijn.
Bron: persbericht
Dit bericht is 2572 keer gelezen.