17 juli 2017 – Chattende robots die mensen met een depressie helpen. Waarom niet, dacht Lisa (20). Voor haar studie Communication Multimedia Design ging ze op onderzoek uit, zo meldt sevendays.nl.
We zitten continue op messaging apps. We tinderen, appen en gebruiken Instagram- en Facebookmessenger. Dat viel Lisa op. ‘Daarnaast zag ik in de media steeds meer aandacht voor depressie bij jongeren. Toen dacht ik: Zou het gebruik van messaging apps niet een oplossing kunnen bieden voor een depressie?’ En zo ontstond het idee voor haar onderzoek.
Ik voelde me leeg
‘Ik merk bij mezelf, maar ook bij mijn vrienden dat we niet altijd even open zijn als we niet lekker in ons vel zitten. Zo stopte ik vorig jaar met mijn minor omdat het niet bij mij paste. Ik voelde me leeg, omdat ik letterlijk even stil kwam te staan. Daar praatte ik niet over met mijn vrienden’, vertelt Lisa.
‘Ik heb geen depressie gehad, maar een dip. Iedereen weet denk ik wel hoe dat voelt. Maar hoewel iedereen dat weet, is het toch een taboe om te praten over negatieve gevoelens. Ik denk dat een chatbot dat zou kunnen doorbreken, doordat jongeren anoniem in gesprek gaan met zo’n chatbot.’
Wat kan een chatbot?
‘Er zijn nu al superslimme chatbots’, vertelt Lisa. ‘Deze chattende robots slaan alles op wat je zegt en kunnen daar later naar terugvragen. Ook kunnen ze doorvragen, en je testjes laten doen. Hierdoor kunnen ze in principe een psychisch probleem vaststellen en jongeren helpen met het zoeken naar passende hulp.’
‘De chatbot zou een goed hulpmiddel zijn voor jongeren die wachten op een ggz-behandeling. Er zijn lange wachtlijsten voor deze jongeren’, vertelt Lisa. ‘Hebben ze eindelijk hulp gezocht, moeten ze wachten. Een chatbot kan ondersteuning bieden tijdens het wachten door te vragen hoe het gaat.’
‘Depressieve mensen zitten vaak binnen. Een chatbot helpt je met het opstellen van een doelenlijstje voor die week, waarbij je notificaties kunt instellen. Door deze doelen te behalen krijg je meer energie. Daarnaast is bij een depressie het uiten van emoties belangrijk. Dit kan in een dagboek, maar ook tegen een chatbot!’
Deze video maakte Lisa, hoe een chatbot met je zou kunnen praten.
Sarcasme? Huh?
Een chatbot die depressieve jongeren helpt heeft volgens Lisa ook nadelen. ‘Het blijft techniek. Een chatbot kan fouten maken. Zo is het heel moeilijk voor een chatbot om sarcasme te herkennen. Een persoon in real life snapt en ziet dat veel sneller.’
‘Daarnaast zitten mensen met een depressie vaak in een sociaal isolement. Door naar een therapeut te gaan, zetten ze vaker stappen buitenshuis. En die heb je met een chatbot niet. Nog een nadeel is het vluchtige karakter: een applicatie heb je zo verwijderd. Een chat kun je zo wegklikken.’
Meer onderzoek nodig
Chatbots zijn slim genoeg. Maar of mensen het fijn vinden om tegen hen te praten, moet uit onderzoek blijken. Het blijft natuurlijk een robot… Maar Lisa heeft goede moed. ‘Ik denk niet dat ze depressie kunnen oplossen, maar wel kunnen helpen bij het vaststellen, hulp zoeken en ondersteunen tijdens het wachten op juiste hulp.’
Werken met chatbots
Het onderzoek over depressie en chatbots is volgens Lisa een beetje ‘haar kindje’ geworden. ‘Dat heb je nou eenmaal, als je in zo’n onderwerp duikt. Ik hoop dat ik in de toekomst kan meedenken over chatbots die jongeren met een depressie helpen. Ook zou ik graag effectonderzoek willen doen. Daarbij onderzoek ik dan of chatbots een positief effect kunnen hebben op mensen met een depressie.’
Bron: sevendays.nl
Dit bericht is 4911 keer gelezen.