12 juni 2018 – De afgelopen dagen zijn chefkok Anthony Bourdain, de zus van Máxima Inés Zorreguieta en tassenontwerpster Kate Spade overleden. Alle drie pleegden zij (waarschijnlijk) zelfmoord. Dat leverde veel berichtgeving op over suïcide, en brengt de discussie met zich mee hoe de media om moeten gaan met deze informatie: brengt het mensen met zelfmoordgevoelens niet op een idee? Carmen Dorlo, redacteur Online van de NOS gaat op zoekt naar het antwoord.
Dat journalistieke berichtgeving effect heeft, is een feit, zegt directeur Jan Mokkenstorm van 113 Zelfmoordpreventie. “We merken het direct aan onze telefoontjes. Aan het aantal telefoontjes, maar ook aan de inhoud. Gisteren ging het bijvoorbeeld opvallend veel over de zelfmoord van Inés.”
Dat is niet erg, zegt Mokkenstorm. De telefoontjes betekenen namelijk dat mensen hulp zoeken. En de berichtgeving brengt ook een discussie op gang en creëert een betere weerbaarheid. “Jarenlang hebben we heel weinig gesproken over depressie en zelfmoord in Nederland. Daarom kan een bericht over suïcide een groot effect hebben: onze weerbaarheid tegen dit nieuws is laag. Daarom is het goed om hier veel over te praten, dan wordt het effect minder heftig.”
Tegenover de 1850 mensen die jaarlijks zelfmoord plegen, staan een half miljoen mensen met suïcidale gedachten die op tijd geholpen zijn.
In de berichtgeving over zelfmoord is de NOS terughoudend, zegt Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws. “We berichten in principe niet over een zelfmoord, tenzij er een maatschappelijke relevantie is.” Dat is volgens Mokkenstorm belangrijk: “Je moet melden wat je moet, niet wat je kan.”
Lees het volledige artikel hier. …..>>
Heb jij hulp nodig?
Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.
Bron: nos.nl
Dit bericht is 4362 keer gelezen.