X
    Categories: Algemeen

De Monitor – scholen zetten ouders onder druk om ADHD-medicatie te geven

21 maart 2016 – Scholen zetten ouders onder druk om hun kind ADHD-medicatie te geven. Volgens de Wet Passend Onderwijs moeten kinderen met gedragsproblemen zoveel mogelijk naar het reguliere onderwijs. Maar daar neemt de werkdruk toe door de komst van deze nieuwe groep kinderen. Gevolg is dat scholen ouders soms een ultimatum stellen: of medicatie, of uw kind gaat van school. Dit was gisteravond te zien in een uitzending van de Monitor van de NCRV.

Volgens vmbo-leraar Boudewijn de Jong is er een relatie met de hoge werkdruk in het onderwijs. Dit zou volgens hem leiden tot een verminderende tolerantie voor druk gedrag. Dat docenten ouders onder druk zetten om hun kinderen te laten diagnosticeren of zelfs te medicaliseren, ziet De Jong dan ook als een noodkreet van het onderwijs. En de zorgen van Boudewijn de Jong worden breed gedeeld.

Uit recent onderzoek van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) blijkt dat een meerderheid van de leraren grote problemen ervaart bij de uitvoering van het passend onderwijs. Zo zegt 75% van de leerkrachten in het basisonderwijs en 62% van de docenten in het voortgezet onderwijs een hogere werkdruk te ervaren door de invoering van het passend onderwijs. Psychiaters en orthopedagogen bevestigen de door De Jong geschetste ontwikkeling. Zij voelen zich onder druk gezet door scholen om te diagnosticeren.

In de uitzending reageert een van de scholen die een ouderpaar onder druk hebben gezet hun kind medicatie te geven. Twee moeders vertellen over het risico dat ze lopen dat hun kinderen van school worden gestuurd omdat zij hen weigeren medicatie te geven. Hoogleraar pedagogiek Micha de Winter roept op te stoppen met het ‘drogeren’ van onze kinderen en onderwijsjurist Katinka Slump spreekt over ‘kindermishandeling’ en ‘intimidatie van ouders’ en roept de Onderwijsinspectie op tot actie.

Bekijk hier de uitzending van de Monitor terug

Bron: demonitor.ncrv.nl

Dit bericht is 4329 keer gelezen.

Redactie:

This website uses cookies.