29 juli 2019 – In alle sectoren leeft de wens om goed aan te sluiten bij wensen en behoeften van cliënten. In dit artikel komen twee vormen van cliëntparticipatie aan bod uit de jeugdbescherming. Waarvan de werkzame bestanddelen ook heel nuttig kunnen zijn om te komen tot persoonsgerichte zorg en hulp in andere sectoren.
Maatjesproject en Spiegelgesprek
In het land zetten gecertificeerde instellingen, Veilig Thuisorganisaties, de Raad voor de Kinderbescherming – vaak met hulp van LOC Waardevolle zorg – intensief in op uiteenlopende vormen van cliëntparticipatie. Zo biedt De Jeugd- & Gezinsbeschermers in Noord-Holland een Maatjesproject en het Spiegelgesprek.
In dit artikel lees je meer over het Maatjesproject en het Spiegelgesprek, en over wat ze opleveren. Het artikel is gebaseerd op een interview met een ouder uit het netwerk van LOC.
LOC Jeugd doet samen met jongeren en ouders mee aan het programma Zorg voor de Jeugd. Het artikel maakt deel uit van de Tweede voortgangsrapportage van dit actieprogramma.
Voor kinderen, ouders en hulpverleners kan een ondertoezichtstelling of een uithuisplaatsing een heftige ervaring zijn. Door cliëntparticipatie leren betrokkenen van cliënten die hier ervaring mee hebben. Het leidt onder meer tot reflectie op het handelen van professionals en organisaties, en op de ontwikkeling van beleid.
Ook aan de slag met directe cliëntparticipatie?
Ben je op zoek naar tips om dit in samenwerking met medewerkers, de cliëntenraad en bestuur goed te doen? Of heb je juist goede ideeën die je wil delen met anderen? Kom dan naar de bijeenkomst ‘directe cliëntenparticipatie: mogelijkheden en hindernissen in de samenwerking’ op donderdag 26 september in Utrecht.
Bron: clientenraad.nl
Dit bericht is 2890 keer gelezen.