7 mei 2021 – Tips en adviezen voor de eerstelijn en het sociaal domein aan de hand van casuïstiek over psychosociale problematiek. Marit Hoekema en Evert Bloemen bespreken in het casusboek “Hoe help ik een Vluchteling?” praktijkvragen over psychosociale problematiek bij vluchtelingen in de eerstelijn en geven tips en adviezen.
Dit praktijkboek biedt professionals in de zorg en het sociale domein praktisch toepasbare tips en adviezen om mensen met een vluchtelingenachtergrond met psychische en sociale problemen beter te kunnen helpen. Dit doen we aan de hand van tien herkenbare praktijksituaties die een doorsnee zijn van de vragen die leven onder professionals in de eerstelijnszorg en het sociaal domein.
Er hangt bij veel vluchtelingen een taboesfeer rondom psychische klachten. Hierdoor, en door de lange wachttijd voor de GGZ en de hoge eigen bijdrage, willen zij regelmatig niet naar de GGZ in de tweede lijn. Ze blijven dan aangewezen op de eerstelijn. Daar kunnen huisartsen en poh-ggz meer voor deze groep betekenen dan ze zelf vaak denken. Aan de hand van de stappen in de zorg leer je in dit casusboek wat je kunt doen bij veel voorkomende situaties zoals psychische klachten door traumatische ervaringen, gemis familie, financiële problemen en discriminatie. Ook is er een korte bijbehorende werkvorm voor nascholing en training die ook bruikbaar is om hierover te leren.
De casuïstiek illustreert waar je als hulpverlener tegen aanloopt en met welke vragen jij en je collega’s worstelen in de hulpverlening aan deze groep. De concrete casuïstiek is gebaseerd op de praktijk en is beschreven vanuit het perspectief van de diverse hulpverleners, zoals de huisarts, de poh-ggz (praktijkondersteuner geestelijk gezondheidszorg) en de psycholoog. Daarnaast komt het perspectief van de vluchteling aan bod met zijn ideeën en emoties over de hulpverlening.
Voor wie
Omdat er in de eerste lijn en in de directe nabijheid (wijk, gemeente) veel gezondheidswinst te behalen valt en lang niet alle vluchtelingen naar een specialist hoeven, richt dit praktijkboek zich vooral op hulpverleners inde eerstelijnszorg en het sociaal domein. Dit praktijkboek is vooral nuttig voor professionals die nog weinig ervaring hebben met hulpvragers met een vluchtelingen- achtergrond, maar ook voor collega’s met meer ervaring.
Bron: persbericht
Dit bericht is 2770 keer gelezen.