7 november 2018 – Marleen Wildschut onderzocht de problematiek van slachtoffers van vroegkinderlijk trauma en emotionele verwaarlozing en in welk behandelprogramma zij behandeld worden. Deze mensen kampen namelijk met een veelheid aan psychiatrische stoornissen: zowel trauma-gerelateerde stoornissen, dissociatieve stoornissen, als persoonlijkheidsstoornissen. Op 6 november promoveert zij bij Amsterdam UMC.
‘Hoe help je iemand met een veelvoud aan stoornissen, daar is geen totaalplan voor’, zegt Wildschut. ‘Bij GGZ Friesland ondervroegen we 150 patiënten en zagen we bijvoorbeeld geen verschil tussen het aantal mensen met een posttraumatische stressstoornis in een behandelprogramma gericht op trauma-gerelateerde stoornissen versus een behandelprogramma gericht op persoonlijkheidsstoornissen. De patiënt met vroegkinderlijk trauma en emotionele verwaarlozing kan in beide groepen afzonderlijk geholpen worden, maar er is geen behandeling die deze patiënt integraal helpt voor al zijn stoornissen tegelijk.
‘Ik zocht hiervoor een oplossing en onderzocht het twee-dimensionele model van Draijer’, zegt Wildschut. Dit model helpt volgens haar om op een dimensionele manier naar de problematiek van slachtoffers van vroegkinderlijk trauma en emotionele verwaarlozing te kijken, in plaats van in verschillende diagnostische categorieën.
‘Wij pleiten ervoor dat slachtoffers van vroegkinderlijk trauma en emotionele verwaarlozing een integrale behandeling krijgen voor hun problematiek en niet dat ze eerst worden behandeld voor bijvoorbeeld traumastoornissen en daarna voor persoonlijkheidsstoornissen. s Eén behandelaar zou verantwoordelijk moeten zijn voor het totale behandelplan waardoor er minder risico is dat steeds maar een deel van de problematiek behandeld wordt en daarmee het succes van de behandeling wordt verkleind’, aldus Wildschut. Meer onderzoek is nodig om te verhelderen wat de relatie is tussen de verschillende stoornissen en vroegkinderlijk trauma en emotionele verwaarlozing.
Bron: vumc.nl
Dit bericht is 6018 keer gelezen.