22 september 2018 – Volgende week dinsdag start het Albert Heijn-filiaal in het Brabantse Sint-Michielsgestel met zijn wekelijkse ‘prikkelarme’ winkeluur.
Vanaf 25 september kunnen klanten van de Albert Heijn-vestiging in Sint-Michielsgestel elke dinsdagochtend tussen 8 en 9 ‘prikkelarm’ winkelen. Dan worden de lichten gedimd, gaan de muziek en de omroepinstallatie uit en zwijgen ook de bekende ‘bliebjes’ van het scan-apparaat bij de kassa. Bij de ingang zal een poster hangen met de tekst: ‘Momenteel is het prikkelarm uur’.
Het personeel van het filiaal is inmiddels voorbereid op de komst van prikkelgevoelige klanten. Caissières zullen tijdens het prikkelarme uurtje minder vragen stellen dan normaal, en al helemaal geen ‘open’ vragen. Vakkenvullers zullen hun werk tijdelijk staken en medewerkers van de klantenservice zullen plattegronden uitdelen waarop klanten precies kunnen zien waar welk product te vinden is.
Het is voor zover bekend voor het eerst dat een Nederlandse supermarkt in deze mate rekening houdt met prikkelgevoelige klanten. ‘Ik verwacht dat onder andere veel klanten met autisme hier veel baat bij zullen hebben’, zegt Eva Mennes, assistent-bedrijfsleider van het filiaal in het Noord-Brabantse Sint-Michielsgestel. ‘Maar bijvoorbeeld ook mensen met angstklachten, hersenletsel of burn-out.’
Mennes kwam op het idee voor een ‘prikkelarm uurtje’ nadat ze onlangs in het Eindhovens Dagblad een artikel had gelezen over een soortgelijk Brits initiatief.
’Gelukkig staat mijn leidinggevende Cindy Remmits-Mateijsen er vierkant achter. Het past in de missie van Albert Heijn om het meest geliefde en meest gezonde bedrijf van Nederland te zijn.’
In het filiaal van Sint-Michielsgestel komen volgens Mennes relatief veel klanten met autisme. ‘Dat heeft te maken met de nabijheid van meerdere afdelingen van het instituut Kentalis, dat is onder andere gespecialiseerd in beperkingen op de gebieden horen en communicatie’, zegt ze. ‘Daarom is het ook logisch dat ons filiaal hier als eerste in Nederland mee begint. Maar als deze pilot slaagt, zullen er ongetwijfeld meerdere Albert Heijn-vestigingen volgen.’
Bron: autisme.nl
24 september 2018 – AH-hoofdkantoor reageert op prikkelarm winkeluur in Brabant
Als het prikkelvrije winkeluurtje in Sint-Michielsgestel een succes wordt, dan zal Albert Heijn overwegen om het ook bij andere filialen te introduceren. Dat zegt een woordvoerder van het winkelbedrijf.
Dit is de officiële reactie van woordvoerder Pauline van den Brandhof van het Albert Heijn-hoofdkantoor op de invoering op 25 september 2018 van het prikkelvrije winkeluurtje in het Brabantse Sint Michielsgestel:
‘Albert Heijn wil de beste winkel in de buurt zijn. Dat betekent service, volop keuze in kwaliteit en dat de dagelijkse boodschappen betaalbaar zijn. We staan midden in de maatschappij en onze winkels zijn een belangrijke ontmoetingsplek. Met 900 winkels en 100.000 medewerkers hebben we een verantwoordelijkheid en een taak. Dat vraagt om sensitiviteit, betrokkenheid en bereidheid om verder te kijken dan alleen de boodschappenkar. Dicht op de klant, daar gaat het om. Dat zit ‘m enerzijds in klanten verrassen met sterke promoties, leuke spaaracties en beleving in de winkel.
Maar ook in extra aandacht voor mensen met een beperking, ouderen en het ondersteunen van gezonde initiatieven voor kinderen. Die rol in de buurt is voor iedere winkel anders. De Albert Heijn in St. Michelsgestel introduceert als eerste supermarkt in Nederland het ‘stilte’-uur. Geen bliepende kassa’s, geen muziek en niet bijvullen. De Albert Heijn-winkel in Sint Michielsgestel voert een prikkelarm-winkeluur in voor mensen die het anders moeilijk vinden om boodschappen te doen.
Het is overigens niet per se alleen voor mensen met een autistische stoornis bedoeld. Het is voor iedereen die last van overprikkeling heeft. Dat kunnen ook mensen met hersenletsel zijn, of mensen met angst- en paniekstoornissen. In de buurt van de winkel in St. Michelsgestel wonen cliënten van Kentalis, een in de buurt gelegen centrum voor doven, doofblinden en mensen die slechthorend zijn. Zij komen onder begeleiding winkelen. We merken dat deze mensen ook last hebben van een drukke winkel.
Naast de fysieke maatregelen in de winkel (rustige verlichting, muziek uit, geen onnodige geluiden, minder vragen stellen aan de kassa en bij de ingang ligt een plattegrond van de winkel), worden ook de medewerkers getraind hoe om te gaan met mensen met autisme.
We gaan kijken hoe het prikkelarme-uurtje-winkelen bij deze Albert Heijn bevalt en wat de reacties zijn. Mocht het een succes zijn, dan gaan we bekijken hoe we er landelijk mee verder gaan en of het bij andere winkels ook geïntroduceerd kan worden.’
Dit bericht is 3906 keer gelezen.