4 november 2024 – Patiënten zijn over het algemeen tevreden over de zorg van organisaties die hun klantervaringen transparant hebben gemaakt en gepubliceerd zijn door Zorginstituut Nederland. Van de patiënten geeft 78 % de behandeling die zij ontvangen een cijfer tussen de 8,1 en 10. Toch lijken er mogelijkheden voor ggz-instellingen om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren.
De CQi is de meest gebruikte vragenlijst in de ambulante- en verslavingszorg voor volwassenen, voor het meten van patiëntervaringen ten behoeve van kwaliteitsverbetering. De CQi wordt jaarlijks verzameld door Zorginstituut Nederland ten behoeve van transparantie van zorg. Over het jaar 2023 hebben 277 zorginstellingen met 576 locaties gegevens aangeleverd van meer dan 100.000 CQi-metingen.
Grafiek verdeling scores per CQi-thema en cijfer behandeling
De grafiek verderop geeft voor alle CQi-thema’s weer welk deel van de patiënten het thema een cijfer tussen de 1.0 en 3.0, tussen de 3.1 en 3.5, tussen de 3.6 en 4.0 of tussen de 4.1 en 5.0 geeft. Het cijfer voor de behandeling wordt op een schaal van 1 tot 10 weergegeven. Percentages tellen voor sommige thema’s op tot 99% of 101% door afronding.
Grootste deel van patiënten is tevreden over meeste CQi thema’s
De meeste CQi thema’s ontvangen een hoge waardering van patiënten. Voor de eerste zeven thema’s scoort 94% tot 98% van de locaties tussen de 4 en 5, op een schaal van 1 tot 5. Er zijn 4 thema’s met lagere tevredenheidscores: het gezamenlijk bepalen van behandeldoelen, het bespreken van ingevulde vragenlijsten, makkelijk contact maken met de zorgprofessional, en het bespreken van bijwerkingen van medicatie.
Het thema met de meeste ruimte voor verbetering is het gezamenlijk bepalen van doelen: 23% van de locaties scoort tussen de 1 en 3; 35% van de locaties scoort tussen de 3,1 en 3,5. Voor een uitgebreidere bespreking van dit thema, zie een eerder Data inzicht. Voor de drie andere thema’s zijn er naast verschillen tussen instellingen ook verschillen tussen locaties binnen een instelling. Deze verschillen kunnen oplopen tot meer dan 2 punten. Slechts een klein aantal instellingen heeft een lage score op twee van de drie thema’s. En zelfs geen enkele instelling scoort op alle drie de thema’s laag. Instellingen kunnen wederzijds van elkaar leren door kennis en ervaringen te delen over deze thema’s.
Samen leren om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren
Door in gesprek te gaan over de thema’s met verbeterpotentieel kunnen instellingen en locaties binnen instellingen leren van elkaar. Locaties die niet binnen dezelfde range scoren kunnen in gesprek met andere locaties over de verschillen. Mogelijk zijn er specifieke verbeterpunten of best practices die toegepast kunnen worden om zo tot een hogere tevredenheid te komen.
Bron: ggzdataportaal.nl
Dit bericht is 119 keer gelezen.